آشنایی با سامانه پدافند هوائی اس اِل اَمرام ( SL-AMRAAM)
 
سیستم دفاع هوایی  آمرام سطح پرتاب  Raytheon  موشک  شلیک کن- فراموش کن آمرام, یک رادار نظارت, یک مرکز توزیع آتش و لانچر های آمرام را بکار می برد.
در آوریل سال 2001 , یگان تفنگدارن ایالات متحده امریکا کمپانی Raytheon  را مقرر داشت که یک قراداد برای توسعه ی  سیستم جنگ افزاری ارتفاع کوتاه مکمل CLAWS اجرا کند.SLAMRAAM با عنوان سیستم تسلیحاتی  ارتفاع پایین  مکمل (CLAWS)  نیز شناخته می شود که دفاع موثر را بر علیه موشک های کروز پرواز کننده در ارتفاع پست و هواپیماهای بدون سرنشین ارائه می کند.این سیستم قبلا"  توسط ارتش های نروژ و اسپانیا بکار رفته بود و به تازگی مورد استفاده ارتش ایالات متحده و یگان تفنگداران دریایی قرار گرفته است.
 
نمونه سوئدی اس -ال آمرام
این سیستم مرحله تست تکاملی خود را در ژانویه 2005 به پایان رسانده است. همچنین این سامانه برای فراهم ساختن یک دفاع موثر بر علیه تمام تهدیدات دشمن  نظیر موشک های بالستیک , کروز, هواپیماهای بدون سرنشین و تهدیدات هوایی نامتقارن  می تواند با دیگر سیستم های با ارزش دیگر مانند هاوک, پاترویت و یا واحد های سپر مستقر شده دریایی یکپارچه شود.در فوریه سال 2004, هواپیمایی نظامی امریکا و,Raytheon  پیمانی را مبنی بر اجرای توسعه  SL-AMRAAM  اعطا کردند. در نوامبر 2005 , برای ساخت و تست 5 نمونه از سیستم SL-AMRAAM موافقت شد.دفتر برنامه سیستم مشترک ایالات متحده  در پایگاه نیروی هوایی Eglin در فلوریدا , مدیریت و اداره ی AMRAAM سطح پرتاب و به طور مشترک ,برنامه پرتابگر را برای ارتش امریکا و یگان تفنگدارن ایالات متحده امریکا به عهده گرفت.
 
موشک AIM-120 آمرام در فن آوری کامل تسهیلات تولیدی Raytheon  در Tucson آریزونا می باشد.در سال 2004 قراردادی با کمپانی Raytheon برای تامین سیستم SLAMRAAM  ارتش امریکا و یگان تفنگداران بسته شد. پیکربندی  سیستم  قطعات عمومی  بکار می برد  که شامل  لانچر موشک که  روی یک Hummer سوار شده,  یک ایستگاه کنترل آتش جدید که با رادار sentinel شبکه خواهد شد. در آینده ارتش به سیستم JELNS و یگان تفنگدارن دریایی با سیستم رادار چند منظوره مجهز خواهند شد.
 
 
 
نمونه نروژی اس -ال آمرام (NASAMS)
 
 
 
طراحی و ساخت
سیستم برای نظارت بهبود داده شده و پشتیبانی چندگانه و درگیری های همزمان , معماری توزیع شده را استفاده می کند. آمرام سطح  پرتاب  قابلیت رهگیری برد نزدیک را بخوبی برد فرا دید  و تحت هرگونه شرایط آب و هوایی, چه روز و چه شب مهیا می کند.موشک میان برد پیشرفته آمرام می تواند به طور موثر با اهداف دسته ایی درگیر شود و با به کارگیری  یک جوینده دید پایین تمام وجه بر توپولوژی های سخت چیره شود.اخیرا"  نوعی از خانواده سیستم در طی فاز تست توسعه آزمایش شده که جایگزین درگیری تهدیدات موشکی  کروز شود.این سیستم شامل یک رادار TPS-59  و ماژول  عمل کننده تاکتیکی هوایی AN/TYQ-23  است که  سطح وسیعی از تصویر هوایی را فراهم می سازد.تصاویر هوایی نزدیک و  اطلاعات رهگیری توسط رادار ساخته شده توسط ریتون یعنی MPQ-64 مهیا می شود.
 
 
رادار TPS-59
 
لانچر CLAWS کنترل آتش ر افراهم نموده و پراب موشک آمرا مر ا تسهیل می کند.در 22 نوامبر 2005 در یک آزمایش سیستم CLAWS موفق شد با 6 هدف درگیر شود.بنابر  مطبوعات منتشر شده از ریتون, این سیستم موفق شده که در طی سه روز آتش به تمام  اهداف آزمایشی دست پیدا کند. با انجام آزمایش مشترک توسط ارتش اسپانیا و ارتش امریکا,در اکتبر سال 2006 ریتون اعلام کرد که توسعه  ارتقاهای نرم افزار برای سیستم موشکی SLAMRAAM به پایان رسده است.
 
در میان قابلیت های جدید اضافه شده به سیستم بجز بهبود قابلیت موشک از موشک های رهگیر کروز و دیگر  اهداف بدون سرنشین قابلیت های CD/SD وجود دارد. در زمان درگیری با موشک کروز و اهداف بدون سرنشین قابلیت CD/SD انعطاف پذیری بیشتری را در بکارگیری SLAMRAAM فراهم می سازد. زمانی که از این سیستم به عنوان سطح پرتاب و در محیط های شهری استفاد می شود این قابلیت کمک می آسیب های موازی کاهش یابد.علاوه براین, نرم افزار CD/SD قابلیتی را از یک self-destruct قابل برنامه ریزی فراهم می سازد که به کاهش برادرکشی! کمک می کند.این آزمایشات موفق  حاصل بیش از 24 ماه کار بر روی ارتقا نرم افزار  برنامه 2006 برای موشک آمرام است.
 
کمپانی بوئینگ, اولین جان پناه کنترل آتش یکپارچه شده را در می 2006 و تجدید نظر طرح انتقادی را در ژوئیه 2006 با موفقیت کامل کرد. تست زمینه ی سیستم SL-AMRAAM  با یک اکتساب موفق  و تست رهگیری در مارس 2008 آغاز شد واین  برنامه برای تکمیل در می 2009 زمانبندی شده است. با نشان دادن قابلیت پذیریش سیتم که شامل تعویض اطلاعات رهگیری کردن و موقعیت آن  با واحد های پاتریوت و تهیه اطلاعات هدف گیری برای اجازه انهدام دقیق  به واحد های  پاتریوت و آوانجر , تست اتحاد و یکپارچگی سیستم در ژولای 2008 کامل شد.
 
این سیستم دفاع هوایی طوری طرح ریزی شده است که رفته رفته در ارتش امریکا, جایگزین  سیستم دفاع هوایی آوانجر شود.کمپانی Raytheon  رهبری تیم توسعه ی SL AMRAAM  را به عهده دارد و کمپانی بوئینگ مسئول توسعه ی ایستگاه کنترل آتش SL-AMRAAM  در تولیدی  Huntsville آلاباما هست.همچنین تیم شامل دو گروه را از نروژ است: Kongsberg Defence  و  Aerospace 
 
در ژوئن سال 2007 Raytheon  اعلام کرد که قابلیت های اضافی را برای سیستم پدافند هوایی SL-AMRAAM توسعه داده است. موشک SL-AMRAAM ER که بردی در حدود 40 کیلومتر  دارد  و قابلیت پرتاب موشک های  سایدویندر AIM-9X رایزون را خواهد داشت.سیستم آمرام سطح پرتاب با موشک سایدویندر بردی برابر با 10 کیلومتر دارد.
 
لانچر این سیستم شش موشک آمرام را بر روی برجک متحرک یک HMMMV سوار کرده است ( وسیله چرخ دار چند منظوره ی با تحرک زیاد).لانچر موشک می تواندی 360 درجه را پوشش دهد.لانچر همواره به سمت بخش یا فضایی که مسولیت آن را به عهده دارد اشاره می شود و موشک به طور مستقیم به سمت هدف  پرتاب می شود. بدون اینکه  احتمال کشتن یا رهگیری کم شود,زاویه پرتاب می تواند بیش از 70 درجه خارج از مسیر تهدید هدف آتی  باشد.
 
با موشک های جدید,تعداد  مجراهای آتش هر آتشبار افزایش خواهد یافت.پرتابگر استاندارد موشک  که توسط نروژ بکار گرفته می شود 6 موشک آمرام را دریک محفظه حمل می کند.یک لانچر معمولی  6 موشک آمرام یا 3 موشک هاوک را حمل می کند. همچنین آن با یک دیتالینک با آپدیت میان دوره ایی  مجهز شده که با موشک در طی پروازش  در ارتباط است.لانچر سیار هامر 4 موشک ر احمل می کند.یک نمونه دیگر  لانچر 6 موشکی را بکار می برد که موشک ها را بر روی یک خودروی تاکتیکی سبک مانند هامر حمل می کند.یک واحد آتش به رادار سنتینل AN/MPQ-64 و مرکز توزیع آتش (FDC ) مجهز است.
 
 
 
رادار سیستم
 
ایستگاه کنترل آتش یکپارچه ی  کمپانی بوینگ کنترل,کامپیوتر ها,ارتباطات و  سیستم هوشمند (BMC4I), فرماندهی مدیریت جنگ را ارائه می کند.IFCS اطلاعات را از سنسور های دفاع هوایی  استفاده می کند. سنسور های دفاع هوایی شامل:
 
 رادار نگهبان
 سنسور JLENS
 
ارتش ایالات متحده ی امریکا رادار AN/MPQ-64  , ETRAC رایزون را بکار میبرد. AN/MPQ-64  یک رادار نگهبان محدوده ی هدف بلند شده و رده بندی هدف می باشد.سیستم این رادار را برای  انجام نظارت,جستجوی هدف, اکتساب,بازشناسی و مشخصه های رهگیری استفاده می کند. رادار ارایه فازی شده ی سه بعدی با اسکن الکترونیکی از دروازه ی تغییر پالس داپلر که در باند X عمل می کند را بکار می برد.رادار نگهبان سرعت اسکن بالای 30 دور بر دقیقه را دارد.برد این رادار برابر با 70 کیلومتر است.JLENS  شامل یک بالن بزرگ برای ایستگاه پردازش زمین پایه با یک رادار نظارت برد بلند و رادار کنترل آتش است که می تواند در ارتفاع بیش از 15000 پا عمل کرده و نظارت فرا افق را برای دفاع بر علیه موشک های کروز فراهم سازد.
 
 
سفارشات
 
در سپتامبر سال 2008 امارات متحده ی عربی  در خواست فروش شماری از سیستم های SL-AMRAAM  را از نظامیان خارجی داشته است.ارتش آمریکا بدنبال پیگیری برنامه شلیک موشک های SL-AMRAAM  از سیستم راکت توپخانه ایی HIMARS  در حال خدمت ارتش و یگان تفنگدارن هست.
 
 
مشخصات سیستم پدافند هوایی SL-AMRAAM 
 
کشور سازنده: ایالات متحده ی امریکا
شرکت سازنده: Raytheon- Boeing
سال ساخت: 1996
نوع سیستم: پدافند دفاع هوای بر علیه موشک های کروز و UAV ها
برد نظارت رادار: 75 کیلومتر
نوع رادار: سه بعدی AN/MPQ-64 ESA 
برد  رهگیری سیستم: 33- 40 کیلومتر
سرعت موشک: 4 ماخ
حداکثر ارتفاع: 15000 متر
 
 

کاربران سیستم:

 
  نروژ 

  اسپانیا  

  •   ایالات متحده امریکا  
________________________________________
 
منابع:
Airforce-technology
centralclubs.com 
padafandi.ir

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط ADOLF
آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبي
تقويم
وضعيت آب و هوا
لينک
------------------------------ ******* ------------------------------
+ strUrl +